Pages

09 juli, 2007

Opera utan lök

I nian fick jag en biljett till Svanflöjten på Operan i Stockholm. Min mentor tyckte att man skall ha varit på Operan i alla fall en gång innan man går ut högstadiet. Jag tycker om när folk har sådana där idéer för sig, sådana idéer som ger mig ett tillfälle att uppleva något speciellt. Hur som helst, balett är inte min grej, upptäckte jag. Jag skulle gärna gå och se en opera någon dag, men han den skalliga snubben sjöng att biljetterna är dyra (Allsång på Skansen, såg ni?). Henrik... Norén? (Nej, jag orkar inte googla) Han som vann Povels pris. Karamellogrammet eller vad det nu hette. MEN OJ VAD JAG INTE KAN SKRIVA IDAG DÅ!

Hur som helst. Ni kanske vet att SVT sänder operor då och då. Jag kan inte zappa förbi dem. Jag fastnar. Jag måste se klart på dem, jag kan inte gå och lägga mig förrens de är slut. Jag vet inte varför. Något med dem är fängslande. I tidningen står det att den senaste jag fastnade vid när jag zappade, Fortunios visa, är en operett. Vad är det för skillnad på operett och opera? (Nu kommer Arla antagligen säga "Sluta dissa Wikipedia! D: " eller något i den stilen)

Jag måste se en hel opera någon gång. Jag måste se en från början, inte bli inzappad på slutet. Jag får hålla utkik i TV-tidningen och på www.tv.nu.

Mikusagi

2 kommentarer:

PGW sa...

Ååh opera är fantastiskt! Knalla ner till Operan lite i sista minuten och hör om de fortfarande har så kallade lyssnarplatser, då sitter man taskigt till men ser fortfarande med lite god vilja. HÖR gör man i vilket fall. Du räknas väl som studerande fortfarande (eller kan säga det i alla fall!) och då kan det bli riktigt tokbilligt!

Operett är lättsammare och de pratar emellan låtarna. I opera sjunger de i stort sett allt.

Mikusagi sa...

Åh, ja, det får jag göra :o