Pages

09 februari, 2008

Melodifestivalen 2008; Deltävling 1 Göteborg

Inlägg nummer 1497 handlar om... schlager! Jag missade det nästan, hela familjen låg och sov fram till 19:40! Sedan vaknade pappa och några minuter senare väckte hen mig och mamma. Mamma har också blivit sjuk, och sedan är det väl pappas tur och då får väl jag ta hand om familjen... åhhh jobbigt!

I alla fall, Melodifestivalen 2008, första delfinalen. Det här året orkade jag inte poänga dem eller samla in tycke från alla i rummet så jag gjorde helt enkelt en lista. Ni vet, där ettan vinner och åttan förlorar, så där precis som det är på TV :D Jag kör den baklänges här för spänningens skull. För spännande är just vad Melodifestivalen är, speciellt i år då Kristian Luuk har en hämndlysten Lasse Berghagen efter sig.

På åttondeplats har vi Velvet, som gjorde ett större och positivare uttryck än förra gången, men det säger inte så mycket eftersom jag bara skrev en mening då. Velvet låter mer än hen ser ut, och det är väl bra i en musiktävling... men det är väl egentligen någon annans röst? I alla fall, låten Déjà vu skulle jag nog inte känna igen om jag hörde den igen. Eller jo, för jag minns ju vad den heter och så värst många låtar går det nog inte på radio som innehåller frasen Déjà vu. Faktiskt. Inte på SR i alla fall. Aja, hur som helst, det var ingen toppenlåt.

På sjunde plats kom Wille Crafoord & co:s låt Alla gamla X. Jag måste säga att jag blev överraskad när jag hörde låten, jag väntade mig inte något så klibbigt sött av Wille Crafoord.

På sjätte plats står Suzzie Tapper med sin sång Visst finns det mirakel. Suzzie borde klippa sig och färga håret rött. Klippa sig riktigt kort. Hen har ett rejält ansikte och håret såg malplacerat ut. Låten... ja, melodin var rätt bra men det var som om den aldrig riktigt kom igång, som om finalen aldrig började. Den stod och trampade på samma mesiga ställe hela tiden och kom ingen vart.
På skärmen bakom Tapper syntes det ord som kärlek och passion. Så man skulle uppfatta låttexten bättre. Velvet borde haft samma... öhh... future. Då hade låten kanske gjort lite större intryck.

På femte plats har vi E-Type & The Poodles som tillsammans framförde Line of Fire. Som vanligt var ingen av dem dålig, men jag känner mig rätt... neutral till rock. Eller vad det nu var för genre. Det är inte dåligt, men det är inte jättebra heller. Det bara är. Det kan vara trevligt att se på ibland.

På fjärde plats har vi en artist vars namn låter isländskt. Brandur. Jag föll för hens charm, japp japp. Låten kommer jag nog ha kvar ett tag, spela den ibland och kanske sjunga på den. Fast den var ändå inget speciellt. Inte vad jag vill ha riktigt.

På tredje plats står Michael Michailoff med sitt fladdrande halvlånga hår och sjunger That's Love. Den kom högt upp på listan fastän den lät som någon bakgrundsmelodi till en sliskig usonisk TV-serie. (Ja, Arla, jag har läst men det var så krångligt att kommentera så jag har inte sagt något förrens nu)
Jag vet inte alls vad Michael sjunger om. Eller jo, kärlek förstås, men vad förutom frasen "That's love"? Det spelar ingen roll nu, jag gillar låten och enligt mig är den värd en plats i Andra chansen.

På andra plats, alltså en finalplats, hamnade, precis som i TV, Amy Diamond. Får man ha så där många kommatecken? Nej... men jag har det ändå. Thank you var en käck låt. På engelska, jag vet... men det var ju endast Face-84 och Suzzie Tapper som sjöng på svenska så vad skall jag göra? Kläderna... värre har jag sett. De var väl snygga på vissa ställen... aja, Amy Diamond var bra idag :) Men vad gör hen i Melodifestivalen? Det här känns konstigt!
Jag kanske borde nämna låttiteln också, Thank You.

Vinnaren är... -trumvirvel- Christer Sjögren! Stiliga kläder och stiligt "smajl". Jag förstår den här låten! Jag fattar vad Christer sjunger om! Hen älskar Europa! I Love Europe, låten heter det och det var i princip det hen sjöng.
Dansarna (/körarna)! Såg ni dem? I blåa outfits och plymer! Helt fantastiskt! Christer Sjögren räcker inte till i det här sammanhanget, men dansarna gjorde inslaget riktigt bra :)

Jag hoppas på bättre bidrag längre fram, för inte kan jag väl rösta på Christer i finalen? Så bra var hen inte, även om hen var jättebra!

Det här inlägget tog inte alls en timme att skriva...
RULLTÅRTA!

Mikusagi

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vi får verkligen hoppas på bättre bidrag för NEJ. Du kan INTE rösta på Sjögren i finalen ;-)

Mikusagi sa...

Nä... in med Siw Malmkvist!