Pages

08 maj, 2008

Blivande folklorist?

Igår lärde jag mig två nya ord. Är det inte trevligt? Jag tycker om att lära mig nya ord!

Orden jag lärde mig var supranormal och traditionsekologi.

I skolan lär vi oss att bli folklorister. Det är spännande! En folklorist är ungefär som en etnolog (i Sverige är folklore en inriktning inom etnologi, i andra länder är det ett eget ämne) men med inriktning på den andliga kulturen, eller andliga uttryck av kultur. Som berättelser. I form av dans, muntligt berättande, sägner, film, böcker... oj vad spännande!

Mikusagi

6 kommentarer:

trollhare sa...

Jag skulle också vilja bli folklorist. Det låter som något för mig. Hur blir en det?

Mikusagi sa...

Jag tror att en måste börja med etnologi, och sedan kanske det finns fördjupningskurser... men jag vet inte.

Jag kan inte läsa till lärare, läsa genus, läsa etnologi OCH läsa massa ad-ons typ filosofi och grejer! Det tar för mycket tid! D: Lärare tar fem år lixx

laser sa...

Coolt! Då kan du få jobb som en bifigur i Hellboy!

Mikusagi sa...

Okej? Bifigur som folklorist då? Det finns många folklorister här i världen...

Anonym sa...

Elakt att inte förklara vad orden betyder :<

Mikusagi sa...

Jag tänkte på det. Att jag ger mig själv makt genom att undanhålla information. Jättedåligt :(
Supranormalt är en synonym till övernaturligt
Traditionsekologi innebär att en berättelse, ett väsen, är knuten till en viss plats.