Pages

29 maj, 2008

Omöjlig skoluppgift eller Ritualer på Centralen

Jag gick inte till mitt fält igår. Jag skall göra det idag istället. Det är meningen att jag skall titta på riter. Riter på Centralen?
En rit är något människor utför tillsammans, då personerna går in i tillfälliga roller och väsentliga värden visas upp. Ibland upphör de vardagliga sociala positionerna (detta tillstånd kallas communitas) och alla känner djup samhörighet.
De typer av riter jag känner till är övergångsriter, kalendariska riter, krisriter och statliga riter... på Centralen? Jag är skeptisk... men jag måste göra något för jag kommer bara vara på seminariet halva tiden! Då måste jag vara duktig!
Jag tycker vi skulle ha fått narrativ (berättelser) som uppgift istället...

Mikusagi

PS. Nu gör jag som Frida Kahlo igen och har två titlar... gjorde det med en teckning förut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men alltså, är inte det att tex. skiljas från någon en slags övergång? Så om du studerar de som verkar ha särskilt känslofyllda avsked så tror jag du har nåt...

Kalendariska riter är att folk är TOKIGA i solen nu på försommaren. Där har du en rit att studera, hur folk flockas utanför väggarna...

Krisriter tror jag kan gå in i övergångsriter litegrann? Statliga riter vet jag inte ens vad det är.

*låtsas som om jag vet vad jag pratar om*

Mikusagi sa...

Krisriter är typ ritualer som äger rum efter dödsfall, jordbävning och andra sådana tunga saker (kriser).
Jag upptäckte i alla fall att Ritazza är en abnormal tidzon, hoppas läraren blir nöjd med den tolkningen...
Solen står inte i almanackan, jag vet inte om det räknas... vi har mer lärt oss att jul och midsommar är kalendariska riter, men så har vi bara haft en föreläsning om riter/ritualer.
(hallå kräver ni att jag skall gå B för att förstå något? >.> )