Pages

27 december, 2009

Sång till Karl-Bertil Jonsson, 14 år

Jag hittade inte texten på Internet så jag lyssnade igenom låten och skrev av den. Rätta gärna det som är fel! Jag tror att det är Tage Danielsson som har skrivit texten.

Du Karl-Bertil Jonsson
som är fjorton år
Tänk vad du förstår
Tänk vad du är klarsynt
Gänglige gestalt
Du har grundprinciper
Kanske du begriper
allt


Skiljer lögn från sanning
Strunt från vettigt prat
Gänglige krabat
Upprörs av det falska
Aldrig likt nöjd flat
Känner harm men inte hat
Gäspar av princip
åt tjat


Du Karl-Bertil Jonsson
Kanske du begriper allt
Skiljer fusk från äkthet
Säger allt rent ut

Gänglige drasut


Skiljer rätt från orätt
Orkar slå bakut
Tills du lär dig veta hut
Då tar all din vishet slut
Du Karl-Bertil Jonsson


Mikusagi
Läs även andra blogglinlägg om

8 kommentarer:

Arla sa...

Skeptisk till att det ska vara "Du har glömt principer" i 6:e raden. Verkar säga emot resten av texten.

Som du har sagt så lär ju "Aldrig likt nöjd flat" vara fel :) Kanske att sista ordet är "lat"?

"Rasut" lär vara "drasut".

Skicka mig låten!

Mikusagi sa...

Ah, jag tänkte att det borde vara något med "fat" kanske (orden före var lite oklara) men jag hörde verkligen ett 'l' så ja... det fick vara med.
Kan jag göra!
Den finns tydligen på YouTube med Anders Ekborg som sångare, kanske sjunger de där partierna tydligare. Jag beger mig dit.

Mikusagi sa...

Det skall nog vara "drasut", inte "rasut". Det låter som om Anders Ekborg sjunger "Säger aldrig 'dut'" men det måste ju vara fel xD

Mikusagi sa...

Jag läste inte ditt tredje stycke, hoppade över och läste ditt fjärde. Förlåt!

farbrormalin sa...

Hej!

Kul att du har hittat den texten! Jag var faktiskt med och sjöng den i vår skolkör på gymnasiet, så jag kanske kan hjälpa till att reda ut textförvirringar.

Enligt texten vi hade, är det "du har grundprinciper" i stället för "du har glömt principer", och "säger allt rent ut" i stället för "säger aldrig du". Annars verkar det stämma, såvitt jag minns! Även "aldrig liknöjt flat" stämmer faktiskt, fastän jag inte är helt hundra på vad det betyder. :)

Vilken bra blogg du verkar ha!

Mikusagi sa...

Åh tack! Jag går genast och ändrar i texten.
Jag är inte särskilt bra på att höra VAD folk sjunger, därför brukar jag söka efter sångtexter på Internet men när de inte finns så måste en ju ta tag i det själv.

Hans-Werner sa...

Det heter "liknöjt" ;-)

Frida E sa...

Jag sökte på den här låten på google eftersom jag tycker så mycket om den och vill ha texten i skrift- det förde mig hit! Jag kopierar texten om det är Ok?

Och bara för att förtydliga det ni redan kanske tagit reda på: Liknöjt flat betyder ointresserad passiv (vilket K B Jonsson alltså inte var enligt texten, eftersom han agerade mot det han tyckte var fel).

Ha det gott!