Pages

31 december, 2009

Vad skrev jag om 2009?


Nu i slutet av året tänkte jag titta tillbaka på de inlägg som har varit och på ett ungefär sammanfatta vad jag har skrivit om under det här året. Fokus kommer alltså inte att ligga på vad som har hänt, utan vad jag har skrivit inlägg om, men det kan ändå hända att jag någon gång nämner ett skeendet bara för händelsens skull.

Skolan är och förblir (antar jag) ett återkommande tema i min blogg. Under årets första tentaperiod (Utbildningsvetenskap A's sista) hade jag svårt att koncentrera mig på ämnet. Jag satt mest och sökte information om och bilder på olika fiskar, mest valhajar och brugder. Våren 2009 började jag läsa SO A, vilket jag hade sett fram emot men jag kom att bli besviken. Jag lånade en bok på biblioteket i vilken någon feminist hade skrivit små notiser, jag blev förtjust i denna okända person. Jag vet fortfarande inte vem det är. Hur som helst, det var inte bara teoretiska kunskaper vi fick under SO A-perioden, en gång fick vi en lektion i berättande och det tyckte jag var fantastiskt givande. Tyvärr har jag inte använt mina nya skillz - jag tycker det är lite svårt att hitta bra historier. Jag grävde fram en gammal sagobok från källaren och den första sagan jag läste i den hade sensmoralen "slå din fru så blir du lycklig". På riktigt! Det är helt sjukt, som ni förstår.

Jag censurerar mig själv mer och mer, samtidigt som jag också väljer att rannsaka mig själv och erkänna sidor som jag egentligen skulle vilja bagatellisera eller så berättar jag om min unga tankar som jag gjorde i januari när jag mindes tillbaka för att se feminismens roll i mitt liv. Jag var feminist innan jag visste vad feminism var, men min ideologi har förändrats.

Min blogg har under 2009 både varit ett ställe där jag uttryckt mina tankar och där jag har fått hjälp med problem som t.ex. när mamma hade fått en plastmoj vi inte förstod vad det var. Jag bad mina läsare om hjälp och flera kunde tala om att det var en apelsinskalare. Jag använde den sedan flera gången - ända tills piggen mögglade bort! Tips: Diska apelsinskalaren efter varje användning!

Under året blev jag mer och mer förtjust i Nanna Johansson och Sara Hansson. Jag visade stolt upp mina fanzin i bloggen och jag låter fortfarande folk jag träffar läsa dem. Fantastiska grejer, kolla in!

Åh vet ni vad? 2009 var året då jag började gå på konvent igen! Jag hade inte kunnat förut på grund av tentor och grejs men nu gjorde jag det som aldrig förr och jag älskade det!

I februari länkade jag till Sargoth för första gången. Vi kände inte varandra då men hittade varandra i bloggvimlet tack vare att vi skrev om samma ämne - asexualitet. Vilket ledde till att vi träffades, vilket ledde till att ja, eh... ni vet. Vi insåg att vi tyckte om varandra. Men det har jag inte alls bloggat om så nu slutar vi prata om det!

Annars då? Jag köpte ett Wii Fit, flyttade hemifrån och hittade en larv i min selleri. Ni vet, det vanliga. Det mer ovanliga var att jag hade en fantastiskt fin födelsedag (trots att Hoffman inte kom). Jag fyllde år på långfredagen och då skall det vara tråkigt och sorgligt men jag utnyttjade faktumet att det var en röd dag och såg till att få träffa så många kompisar som möjligt. Vi åt världens godaste tårta som tog världens längsta tid att göra. Ni vet hur det är, kalas.

Sedan var det sommar och EU-val och jag delade ut flyers för partiet och för en gångs skull röstade jag också på dem. De fick ett mandat och sedan två. Men inte bara goda nyheter, tydligen hade folket i Europa röstat in främlingsfientliga partier och vad är det om inte sjukt läskigt?

Barbröstdebatten intresserade jag mig för - igen, och hävdade som vanligt människors lika rätt. Jag tog upp några argument mot barbröstbad för alla och sedan stack jag hål på dem.

Annars: Jag lyssnade på Alexander Rybak, jag upptäckte området där jag bor och jag tänkte om vatten.

Mot slutet av sommaren var det dags för Stockholm Pride och jag var i Pride House under hela veckan för att hinna med så många punkter som möjligt och sedan gick jag i paraden. I flera sektioner. Varför begränsa mig?

Åh, vet ni? Vet ni vet ni vet ni? Av en slump råkade jag se en feministisk film med lesbisk handling! Chicago hette den och jag blev förtjust i den, så förtjust att jag tvingade Arla att se den med mig. Fast då var det massa folk som pratade och förstörde stämningen. Jag visste inte att det var så att titta på film flera stycken, i framtiden tänker jag nog fortsätta att se film ensam. Inte för att jag ser film särskilt ofta - de är oftast jättelånga ju!

Jag upptäckte P3 Dokumentär och lyssnade på ett dramatiskt program om några almar. Jag trodde från början att någon skulle bli sågad i benet för i trailern hade de klippt ihop det på ett sjukt läskigt sätt, först fick en höra en motorsåg och sedan skrik och en röst som sade "Jag såg blod tränga igenom byxorna". Så dramatiskt var det inte, men nästan!


Jag har varit upprörd, och jag har sagt nej till SD. Jag har skrivit om alkohol, några gånger. Dessutom har jag våndats över att Egalia kanske tvingas lägga ned.

Det är vad som har hänt i min blogg 2009 - vad har hänt i din?


Mikusagi.
Läs även andra bloggares åsikter om


Flattr this

2 kommentarer:

Sargoth sa...

Wow. Jag kan inte göra en liknande post, för alla mina poster innehåller länkar bakåt. Och ibland framåt, vilket är lite småläskigt.

*känner sig avundsjuk*

Mikusagi sa...

Det tog lite smålång tid att skriva det här inlägget >_>