Pages

12 augusti, 2010

Flaggor

En ny flagga för har dykt upp, och jag tycker att den är rätt så frän. Den består av tre lika breda fält, som ligger horisontellt. Det översta fältet är rosa, det mittersta gult och det undre blått.

Pansexualitet är förmågan att bli attraherad av personer oavsett kön.
Tillskillnad från bisexualitet så bekräftar det inte det binära könssystemet.

Färgerna rosa och blått är med för att de är de klassiska symbolerna för man och kvinna. Gult är med för att det inte är en nyans av rosa och/eller blått och därför inte passar in i det binära, inte heller är det en särskilt vanlig färg i HBTQ-flaggorna (det är väl bara regnbågsflaggan som innehåller gul? Och kanske björnflaggan?). Dessutom är gul en glad färg som symboliserar bra saker i flera kulturer. Så, awesome.

Well, har också en flagga och den är, om möjligt, ännu snyggare.
Fyra liggande ränder, den översta är svart, sedan kommer grått, vitt och lila. Det svarta symboliserar asexulla, det vita sexuella och det gråa är... tja, gråzoner.

Någon/några tänkte "Jag är asexull och panemotinell och vill kunna visa det med EN flagga för min balkong har inte rum för två" (typ) och så satte sig hen/de ned och filade på kombinationer. Dessa två har jag sett:

En flagga med bara vågräta linjer. De yttersta är breda och svarta, innanför dem ligger linjer som inte är lika breda, de är vita. Sedan gråa, smala linjer. I mitten ligger pansexualitetflaggan.


En flagga som liksom den förra har svarta linjer ytterst osv. Skillnaden är att pansexualitetflaggan har vridits 90 grader.

Båda flaggorna utelämnar den färg som gör asexuellflaggan så snygg: lila. What's with that? Det lila symboliserar communitiet (I need bra översättning. Gemenskapen?). Om jag var bättre på grafik skulle jag försöka göra en egen, där lila är med. Tills dess får hålla utkik åt mig!

Det lär komma nya kombinationer, jag tror att fler känner att de här är lite för stökiga och lite för fula och typ asjobbiga att göra tygversioner av.


Mikusagi


Flattr this

Inga kommentarer: