Pages

08 mars, 2011

Spice Girls

Spice Girls var mina stora idoler en gång i tiden. De spelade en viktig roll i mitt feministiska uppvaknande. Jag tror att jag gick i tvåan när jag började lyssna på dem. Jag kunde inte engelska då, förutom ett fåtal ord, men jag fick uttrycket "girl power" översatt och det var allt jag behövde veta.

Innan Spice Girls var tjejigt förknippat med svaghet. Det hette att slåss som en tjej om en kille som slogs dåligt, och det platta slagträt som användes i brännboll hette tjejträ. Alla produkter som var riktade till tjejer var söta och näpna medan de som var riktade till killar var mer tuffa. Det var inte häftigt att vara tjej.

Så kom Spice Girls. De rusade in i ett rum och skrek "Girl Power!" utan att bry sig om vad någon tyckte. De tog plats. De var högljudda. De sparkade i luften. De använde tjejiga attribut som klänningar, rosa, fluff och glitter samtidigt som de skrek, lipade, sket i allt och bara ägde. Girl power. Tjejkraft. Att orden "tjej" och "kraft" kunde höra ihop var revolutionerande. Det blev mitt nya slagord och motto.


Idén om att det fanns något som hette girl power gav mig kraft att själv orka att ta plats och tycka att jag var stark. Spice Girls lärde mig också systerskap, vikten av att hitta styrka hos varandra och hålla ihop som ett lag.


För allt detta får de äran att sitta på väggen ovanför min säng, som ni ser på bilden i det här inlägget, så att jag ser dem typ jämt. Så viktiga har de varit för mig.


Mikusagi


PS. Appropå Spice Girls ser jag fram emot den här boken

Läs även andra bloggares åsikter om , ,


Flattr this

Inga kommentarer: