Pages

10 augusti, 2011

Stockholm Pride 2011 - dag 1

På måndagen hade inte Stockholm Pride hunnit dra igång riktigt, som vanligt. Det gick att komma in i parken men det var nästan inget tält som var öppet.

Förklaring för den oinsatte: Pride Park är ett område med stängsel runt omkring, i år var det i Kungsträdgården och hette Pride Kungsan men jag säger Pride Park (eller "parken" ) av gammal vana. Inne på området finns scener för musikuppträdande och så tält som företag, föreningar och politiska partier hyr för att marknadsföra sig. Beroende på vem som driver tältet så är det olika vad en kan göra i det, i vissa pågår det försäljning, i andra kan en diskutera saker eller pyssla.

Eftersom det inte hände något varken i Pride Park eller Pride House fick jag hitta på något annat. Jag visste sedan innan att (K)rita skulle ske under måndagen (jag hade tipsat om att just måndagen var lite händelselös så det skulle vara en bra dag att förlägga ett sådant event på) så jag köpte en burk kritor och begav mig till Plattan och väntade tills jag såg någon jag kände för jag ville inte starta ensam. Det blev Katten. Allt eftersom anslöt sig fler människor, både sådana som hade planerat att komma dit och rita och sådana som bara passerade och då tyckte att det såg väldigt roligt ut och fick lust att joina.

Förklaring för den oinsatte: (K)rita är en händelse som sker då och då, och det utannonseras på Facebook var och när det skall vara. Själva händelsen är att människor i grupp ritar på marken med sådana gatukritor vars färg försvinner när det regnar.

Så jag hängde på Plattan tills den blev full med färg och kritorna tog slut.








Sedan for jag och Jacko till Stockholms Universitet för att hissa flagg, äta linssoppa och pyssla. Senare anslöt sig fler kamrater och det blev rätt mysigt. Jag lämnade universitetet när jag tyckte att det var kväll, begav mig till Hemköp och hittade veganska kebabbitar och var därför en nöjd Miku när jag kom hem.


Mikusagi.


Läs även andra bloggares röster om , , , ,

Inga kommentarer: