Pages

06 februari, 2012

Vems pengar?

"Överklasspojken som skall lära barn vad rättvisa är" stod det på DN Kulturs framsida för två månader sedan, och jag blinkade sömndrucket och undrade om det var den inledande rubriken till nästa dröm. Ja, för jag var alldeles nyvaken och kunde inte riktigt greppa verkligheten. Jag trodde att jag skulle mardrömma något om klassförtryck. När jag hade vaknat ordentligt och fått i mig lite frukost kunde jag läsa tidningen, som jag har sparat till dagens datum trots att en av mina föräldrar då och då har suckat över dammsamlarhögen på golvet. Vissa saker måste mogna, innan de kan användas och sedan slängas. Nu är det hög tid att använda artikeln, för på lördag är det premiär för det program som den handlar om!

Olof Wretling och Johan Ulveson medverkar alltså i ett barnprogram som skrivits av Sara och Erik Haag. Enligt artikeln skall programmet handla om en överklassfamilj där sonen blivit nyfiken på världen och undrar hur den fungerar. "Han undrar varför de har städhjälp och om de inte kan städa på egen hand". Sonen vill testa på grejer som att åka kollektivtrafik och att tjäna sina egna pengar.

Jag är spänd av förväntan på den här serien, och jag skuttade till av glädje när jag läste artikeln och längtade till februari. Klassanalyser i Barnkanalen. I like it.

Johan Ulveson säger i artikeln:

"I dag finns något slags överenskommelse om att det måste finnas orättvisor för att det ska fungera. Det är allmänt accepterat, men det borde man absolut ifrågasätta hela tiden."

Så, 19:30 på lördag bänkar vi oss framför TV:n och tittar på Pappas pengar. Sedan möts vi på internet och diskuterar det vi har sett. Kattfisk?



Mikusagi.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , .

Inga kommentarer: