Pages

12 mars, 2012

Två håriga armhålor i TV-rutan och du får skämmas på internet






Här är min högra armhåla. Den ser ut ungefär som min vänstra, fast spegelvänd. Jag har aldrig rakat dem, fastän många anser att jag är tjej. Nu har inte jag så värst mycket hår men jag tror inte att det spelar någon roll, om du inte är slät så duger du inte.

Vad håller jag på med? Jo, i lördags var det final i Melodifestivalen och på en av de många publikbilderna syntes en kvinna (gissar vi) som höll upp en skylt och då visade sina håriga armhålor. Jag lade märke till det, min kompis lade märke till det. Vi blev båda glada. Flera andra blev däremot äcklade och alldeles för många ville därför berätta på internet att den här personen är äcklig och borde skämmas.

Hanna Fridén lade upp utvalda delar av kommentarerna till den skärmdump som lades upp på Facebook. Det är en tråkig läsning. Som en motreaktion startade #hairriot och Ta håret tillbaka. Ta håret tillbaka är en Facebook-evenemang där användarna lägger upp bilder på sina egna, håriga armhålor. För att normalisera håret och säga att det är okej, inte skamfyllt. Detta upprör återigen en grupp med människor som liksom måste bevaka gruppen och kommentera nya bilder så att alla som stoltserar med sitt hår får höra att de är fula.

Vad är det som gör att någon känner att hen måste säga saker som "Ingen man kommer att vilja ta i dig med tång" till en tjej? Varför uppstår behovet av att upplysa tjejen om den här insikten personen anser sig ha? Och tror personen på riktigt att påståendet stämmer? Tror hen sig liksom ha samma smak som alla andra på planeten? För mig verkar det här så verklighetsfrånvänt att det är skrämmande.

Som Liv i luckan skriver så handlar det här om att kontrollera kvinnors kroppar. De får inte vara för attraktiva, då blir folk kåta och våldtar samtidigt som barnen blir... ja, det är oklart vad barnen blir men de skall inte se attraktiva kroppar. De får inte vara för fula, för då är de ingen underhållning. Kvinnokroppar måste alltid vara underhållning, till för att tillfredställa och locka. Det skall pirra lite trevligt när en tittar på dem. Den kvinnokropp som inte är skön att titta på måste gömmas, inte synas i ett publikhav under bästa sändningstid i Sveriges största TV-kanal.


Mikusagi

2 kommentarer:

Jacko sa...

Jag har länge tillsammans med några vänner kopplat det här med att kvinnor ska vara rakade under armar, på benen och vid könet, till att kvinnor ska vara orörda och "rena" dvs. oskuldsfulla (som normen säger).
Att kvinnor liksom att vara oskuld och ha "mödomshinnan" kvar vid första samlaget (efter hon har gift sig) ska vara så likt ett barn som möjligt vilket då bla. innebär hårlös på oavannämnda ställen på kroppen.

Jag känner att jag måste leta och se om det finns någon forskning som också drar dessa kopplingar.

Liv sa...

hatersen är vansinnigt könsblinda (och inte på ett bra sätt) när de pratar om att det är klart man får kommentera kvinnors kroppar om de så skamlöst visar upp sina kroppar. Och med visar upp menar såklart existerar och försöker få vara människor. Män däremot, de visar aldrig upp sina kroppar.


/Liv