Pages

19 april, 2013

Day of Silence - tema Idrottssverige





Idag är det Day of Silence, en dag då vi uppmärksammar tystnaden kring HBTQ-personer, hur vi mår, hur vi behandlas av samhället. RFSL Ungdom Öst har tillsammans med Ungdom Mot Rasism och Rädda Barnen bestämt sig för att ta upp HBTQ-fobin inom idrotten. Nyligen släpptes en rapport som heter HBTQ och idrott. Här är några citat från den: (citaten finns som text i vitt längre ned, för de som använder uppläsare)









Berätta om dina egna erfarenheter under hashtaggen #dentystaidrotten. Kom sedan på manifestation i Stockholm, på Medborgarplatsen klockan 16.





Mikusagi

Läs även andra bloggares reflektioner kring , , , , , , , , , och .
Bilderna i textform, så att uppläsare klarar av att läsa dem:
Först, från rapporten HBTQ och idrott.
Urklipp 1: (citat)"Den kultur som finns inom damfotbollen är att starkt upprätthålla en kvinnlighet. Fotbollen är inte en särskilt feminin sport, det är en hård kontaktsport som ger msukler på ställen som inte är fördelaktiga för en kvinna, till exempel stora lår, mindre bröst och så vidare. För att kunna uppväga detta är det viktigt att hela tiden ändå måla upp en bild av kvinnlighet. Som att spela matcher i smink, ha feminina kläder på sin fritid och prata om killar. Om du inte vill framhäva den femininiteten blir du väldigt ifrågasatt. Att inte vilja vara kvinnlig när du komer ur fotbollskläderna anses väldigt konstigt." (slutcitat) Leo, 20 år.
Leo ger fler exempel på hur de andra i laget skapar en traditionell heterosexuell femininitet genom att ta avstånd från saker som inte är tillräckligt feminina.
Urklipp 2: I Emelies berättelse skapar heteronormen på ett tydligt sätt förutsättningarna för själva idrottandet. De kvinnor som lever upp till idealen om heterosexuell femininitet premieras. Dessa normer påverkar alla, oavsett sexuell läggning, något som blir tydligt i informanternas berättelser. En konsekvens de homo- och bisexuella tjejerna berättar om är socialt utanförskap, en annan är att de riskerar att slås ut av andra i kampen om pengar, uppmärksamhet och medieutrymme. Samtidigt som normer leder till ökad press på att leva upp till femininitetsideal berättar andra informanter tvärtom hur maskulinitetsideal bidrar till att göra idrott till en frizon för icke-heterosexuella kvinnor. Läs mer om detta i kapitlet "Idrotten som en frizon".
Urklipp 3: (citat) "Rädsla rakt igenom. Jag började med brottning när jag var 13 och höll på tills jag var 17. Det var där omkring som jag började hitta min identitet som bög och som person i allmänhet var man osäker på allt. Jag vågade verkligen inte komma ut. För en del vänner men absolut inte på träningen. Delvis för att, jag menar brottning, man ligger och kramas på en matta med män liksom. Det är otroligt känsligt. Skulle man komma ut som bög där det skulle nog bli kalabalik, så kände jag då i alla fall vilket är väldigt tråkigt. Jag var jätterädd! Det finns en jargong, typ 'bögbrottare'. 'Jävla bögbrottare' kunde man stå och skrika till varandra. Eller typ 'jävla bög!'. Det känns som att manlighet och brottning är väldigt connectat och att det är känsligt att inte vara man på mattan." (slutcitat) Jonathan 23 år.
Urklipp 4: Ofta står träningskamraterna för jargongen, men flera informanter berättar även att deras tränare använder en nedsättande jargong. Ett exempel ges av Daniel.
(citat) "I min träningsgrupp vet de flesta om min läggning, alla har tagit det bra. Det enda problemet skulle kunna uppstå om min tränare fick veta det. Under ett träningsläger sa hon en gång att 'om någon i klubben var homosexuell så skulle någonting behöva göras, man fick ju inte kasta ut dem ur klubben men någonting skulle behöva göras.' Det är nog mest därför jag inte är helt öppen i min friidrottsklubb, jag vill inte riskera att förstöra relationen med min tränare för då skulle jag nog inte kunna träna kvar i den klubben." (slutcitat) Daniel 17 år.
Urklipp 5: Det är inte bara informanternas träningskamrater som trakasserar dem. Jon berättar när han blev utsatt av en förälder till en motståndare under en match. Han var 11-12 år, spelade en match mot en tjej och höll på att vinna. (citat)
"Hon blev rosenrasande och gick in och avbröt matchen, slet ut mig och tyckte att jag spelade i fel klass, att jag skulle spela med pojkarna. Hon var en väldigt gränslös person och tappade all... Jag vet inte om hon var sur för att jag vann och med utseendet blev det bara kollaps. Hon tyckte att jag skulle klä av mig och visa att jag var, visa vilket kön jag hade. Typ helt gränslös. Jag tänker att sånt gör man inte mot barn. Men det var kanske det värsta som har hänt." (slutcitat) Jon, 21 år.
Urklipp 6: Det är flera informanter som berättar hur deras tränare inte bara haft överseende med trakasserier mellan ungdomar i klubben, utan dessutom själva stått för en homofobisk jargong. Leo berättar om en av sina tidigare tränare. (citat)
"Min tränare sa inför hela laget en gång: 'Det är skönt att flatstämpeln från fotbollen är borta. Skönt att det itne är så många flator som spelar fotboll längre och att det itne finns några sådana där, här i vårt lag.' Åtminstonde jag och en till i mitt lag är öppna med att vi inte är hetero. Det var många små kommentarer som hon sa, vår tränare. 'Sluta lebba er' om typ två var för närgångna, 'ta bort killen ur laget' om det var någon med för kort hår som hon upplevde som för bra." (slutcitat) Leo, 20 år.
Urklipp 7: Transungdomarna har utarbetat strategier för att uthärda den obehagliga situtationen som uppstår av att byta om i fel omklädningsrum, som till exempel att byta om på toaletten eller hemma. Andra får själva komma på speciallösningar. Naima, som idag tränar med mestadels tjejer, och som påbörjat en utredning för att korrigera sitt kön, berättar om sina erfarenheter. (citat) "Ja du. I hate it (engelska: aj häjt itt). Jag kände mig helt särbehandlad när jag var på dansen. Jag kände att jag inte kunde... Jag bytte om på handikapptoaletten. Jag kände mig väldigt humiliated, alltså det var jobbigt. Det var jättejobbigt. Jag duschade när jag kom hem istället. Det var extremt jobbigt." (slutcitat)
Naima, 20 år.

Inlägg från Twitter:
Klipp 1: Mikusagi. citat "Min idrottslärare ville inte lära mig att föra i bugg på grund av då blir det så jobbigt för mig att dansa med män i framtiden." slutcitat.
Klipp 2: Favian. citat "Jag ca 14 år: Det nya innebandylaget pratar illa om andra lag på grund av där finns det flator. Resultat: Jag slutar omgående. slutcitat.
Klipp 3: Isabella Andersson. citat "Pojklagen använde 'du spelar ju som en liten tjej' som skällsord. Hörde det hela tiden och tappade stadigt självförtroende." slutcitat.
Klipp 4: Favian. citat "Att gå på gym är ett stort projekt när en är trans. Folk tittar snett när en går och lämnar kläder i omklädningsrummet." slutcitat.
Klipp 5: Isabella Andersson. citat "När jag spelade fotboll var min värsta mardröm att folk skulle tro att jag var lesbisk." slutcitat.

Inga kommentarer: