Pages

22 maj, 2013

Krav på sterilisering i samband med ändrad könstillhörighet tas bort

Idag var dagen då riksdagen beslöt att upphöra med tvångssteriliseringar. Jag borde kanske vara glad, men jag är mest arg.

Jag är glad för att jag har fina vänner som jag kunde träffa en kväll som denna. Att det finns en rörelse som organiserar dessa fina människor och fler, där människor hjälps åt för att ordna med fester och politisk aktivism. En grupp som ordnar med stöd så att vi kan rädda livet på varandra.

Jag är arg för att det har dröjt tills nu. Det är lätt att säga att det är Kristdemokraternas fel, att det var de som segade och inte ville ge med sig. Men de är bara ett parti, inte ett särskilt stort heller. Att de andra partierna lät KD vara en bromskloss visar att de inte bryr sig egentligen. Om det var viktigt för dem att människor får rätt till sina kroppar så skulle de kräva en lagändring oavsett vad ett konservativt parti tyckte och inte tyckte. Hur skall jag någonsin få förtroende för en regering som sätter Göran Hägglund som socialminister?

Om våra folkvalda verkligen tyckte att transpersoners rättigheter är viktiga, så skulle det inte ha dröjt tills kammarrätten kom fram till att den nuvarande lag bröt mot Europakonventionen. De skulle ha försvarat oss långt innan dess.

Idag kunde jag äntligen tillbringa en eftermiddag med att lyssna på ett gäng politiker diskutera om personer som vill ändra juridiskt kön kanske ändå borde tvingas att steriliseras, eller inte. Vilket var frustrerande för vilka är de att diskutera om det? Det rör inte dem. När Tuve Skånberg från Kristdemokraterna fick stå i talarstolen allt för länge och berätta för riksdagen vem som är och inte är transperson, vem som är och inte är transsexuell, vem som har en identitetsstörning - utan att bli emotsagd - då känner jag frustration även om jag vet att motionen kommer att gå igenom. Riksdagen har inte så mycket val, tack vare Europakonventionen. När folkvalda politiker använder tidningen Dagen och Världen idag som underlag för argumentation i riksdagen, suckar jag och känner att debatten inte längre är seriös.

Alla ni i riksdagen som inte förrän igår har varit för denna ändring av lagen - oavsett om ni var helt emot eller om ni "bara ville ha lite mer utredning" - ni har lekt med människors liv och för detta kan jag inte förlåta er.


Mikusagi.

Inga kommentarer: