Pages

03 maj, 2013

Roller Derby

För första gången har jag hittat en sport som jag tycker om att titta på. Jag skulle vilja att alla som har ansträngt sig och försökt att titta på fotboll och hockey utan att alls förstå tjusningen, läser nu. Sporten jag upptäckte för ett år sedan heter roller derby och har fortfarande en för liten publik. Det tycker jag kanske mest för att jag inte har jättemånga kompisar att gå tillsammans med - hallå skärp er och börja gilla det här!
Egentligen har jag varit nyfiken på sporten längre än så, men det var för ett år sedan jag gick på min första bout. Nyfikenheten slog till när en kamrat kom till ett möte på RFSL och var så pepp för att hen nyss hade börjat utöva sporten, och skulle få sälja grejer på nästa bout. Det jag fick höra var att spelarna har rullskridskor, de far runt i hög fart i en bana, de har coola namn (som är skyddade i en internationell databas) som spelar på att ta i andras rumpor, det första de lär sig är att ramla ordentligt så att de inte skadar sig, och stämningen i publiken är fantastisk.
Den beskrivningen räckte för att göra mig kär men det dröjde innan jag kom iväg till mitt första bout.
Ännu för står jag inte reglerna helt, men förenklat kan jag beskriva spelet så här:
Två lag med fem spelare i varje kör moturs på en oval bana. Lagets fyra blockers bildar en linje som motspelarlagets jammer skall ta sig förbi för att få poäng.
Bilden ovan skall visa hur det kan se ut när ett lag - här Stockholm BSTRDS - bildar en linje och en jammer (här från Vienna Rollergirls) försöker ta sig igenom. Ni ser även fyra domare, för det är alltid en massa domare på planen, och så en person som skriver saker på en vit tavla och det har med utvisningar att göra.

Här blir jammern hindrad av en blocker att ta sig fram.

Att det är rullskridskor och inte rollerblades/inlines (vi behöver ett svenskt ord för det) ger er kanske en ledtråd om sportens ålder. Den kom till på 1930-talet i USA, då som en sport som gick ut på att åka runt snabbast. En spelare började knuffa ut andra från planen, vilket uppmuntrades av publiken och plötsligt var det en tacklingssport. Resten av reglerna har så klart också utvecklats allt eftersom. Det senaste som har hänt regelmässigt är att det går snabbare att bli utvisad (förut kunde spelarna få varningar först men nu blir de utvisade direkt). Samt att jammers och blockers startar samtidigt.

Matcherna kallas bouts, det kanske jag skulle ha sagt tidigare för jag har använt ordet flera gånger i inlägget. Andra spännande ord är fresh meats, som de nya spelarna kallas, och derby kisses, ett annat ord för blåmärken. Att få blåmärken är coolt och lite en del av det trevliga med sporten, tolkar jag det som. Det verkar vara en väldigt trevlig stämning i lagen och mellan lagen, och så klart mellan utövarna och publiken. Efter varje bout ställer sig det ena laget runt banan tillsammans med de i publiken som vill, och håller ut händerna. Samtidigt åker det andra laget runt och gör high fives med alla dessa händer. Och visst vill vi göra detta oavsett vilket lag det är, strunta i vilket vi "hejjar" på. Kanske hejjar vi på båda.


27 april var jag på Roller Derby för tredje gången. Då såg jag Stockholm BSTRDS mot Vienna Rollergirls (B-lag) och Stockholm Roller Derby mot Manchesters Rainy City Roller Girls (A-lag). Därifrån kommer illustrationerna till det här inlägget. Några coola spelarnamn från de här två bouten, för att ni skall få en bild av hur spelarnamnen kan se ut: (jag skriver alla med versaler för jag vet inte var de vill ha versaler/gemener) IT'S ALIVA!, FEMME FURY, BUTT SPENCER, POLYGAMY WINEHOUSE, MADDY NUFF, FAYE-TAL BLONDE.

Mikusagi

Läs även andra bloggares reflektioner angående , , , , , , .

SVT Nyheter om Roller Derby.

Inga kommentarer: