Pages

21 oktober, 2013

När rasistiska partier inte längre nämns som rasistiska så är vi illa ute

I fredags hände två otäcka grejer i TV-rutan. Den ena var att Skavlan sändes. Den andra grejen var att Norges före detta statsminister Jens Stoltenberg påstod att Fremskrittspartiet inte är rasister.
Plus att övriga gäster satt tysta fastän det är ett program där det är okej att bryta in lite, och de hade tidigare inte varit rädda att ställa egna frågor.

Özz Nûjen var gäst, och pratade bland annat om den otäcka utvecklingen i Europa och Norden, och att främlingsfientliga partier tar plats i riksdagar och regeringar och att vi måste göra något åt det.

Stoltenberg ville inte nämna saker vid deras rätta namn.

Den norska kanalen NRK valde att klippa bort en del (som sändes i SVT), eftersom ingen var där och kunde bemöta kritiken som Özz uttalade mot regeringen. Det här låter lite skumt i mina öron, att en regeringsrepresentant skall vara på plats varje gång makten nämns i media. Det går ju inte! Media måste få vara kritiskt mot sittande regering!


Så här såg det ut, allt är skärmdumpat från SVT Play och längre ned finns konversationen i textformat.




































Özz: De enda som har visioner i Sverige är rasisterna i SD.
De kallar sig inte rasister, Sverigedemokraterna.
Men de står för en rasistisk politik. Som Fremskrittspartiet hos er.
De enda som har visioner är SD, och i den visionen finns inte såna som jag.
Och om ni inte kämpar för mig, måste jag kämpa för mig själv.

Skavlan: De partierna hade nog inte hållit med

Özz: Självklart inte! Men det viktiga är vad man gör som politiker.
Och det de gör är att sätta den svaga mot den rika -
 - "utlänningen" mot svensken, och säga att den ena är bättre än den andra.

Skavlan: Så din bild är att SD:s motsvarighet i Norge har fått sju ministerposter?

Özz: Ja.

Skavlan: I regeringen.

Özz: Det som är signifikativt och kul med Norge-
- är att man direkt tog bort biståndsministern.
Det är ett sätt att visa vad man vill med omvärlden.
Många främlingsfientliga pratar om att hjälpa dem där det är konflikter.
Men hur ska det gå till om man inte har nån biståndsminister?

Skavlan: De är inte här och kan försvara sig.
(till Stoltenberg?) - Och du är kan bara låta det passera.

Özz: Både Arbeiderpartiet och Socialdemokraterna-
- har anammat en del av den främlingsfientliga retoriken.
Det är lätt att hänga med när pendeln svänger åt höger eller vänster.
Men det som är skrämmande för såna som jag är att se detta.
Och att Norge, som är så rikt... Att man är så rädd för "de andra".
Att man pratar om att pengarna inte räcker.
De har arbetslöshetssiffror som Sverige bara kan drömma om.
Ändå sätter man folk mot folk


Skavlan:
Det här är en bild av Norge, sett utifrån-
som man har kunnat se i många länder efter valet.

Stoltenberg: Jag är motståndare till mycket av det som Fremskrittspartiet har sagt-
-om invandring och smygislamisering av Norge.
Men jag tycker inte att man kan säga att de är rasister. Det är olika begrepp.
Jag kommer fortsätta att diskutera med dem inom norsk politik-
-som jag anser står för åsikter om invandring som skapar fördomar.
Men jag kommer inte att använda ord som "rasism".

Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , .

Inga kommentarer: