Pages

16 februari, 2014

Melodifestivalen - deltävling 2 Linköping

Programmet börjar med att programledarna till tonerna av Cliff Richards Congratulations sjunger att det är jubileum, för ABBA vann för 40 år sedan och Herreys för 30 år sedan.

Läs mer.



 

Love trigger - JEM
De första tonerna fick mig att tro att jag kanske skulle kunna gilla låten,, men sedan började sången och det var något rap-liknande, och sådant gillar jag oftast inte. T.ex. inte nu. Var låten något annat än refräng förutom i början av låten?
Poäng: 4



 

The Refreshments - Halleluljah.
Jag har bra erfarenheter av hallelujah-låtar (tänker främst på denna men också den här och den här). Men rocka billy-influenser? Det kan bli hur bra eller dåligt som helst!
Sedan möts jag av en röst som låter ansträngd och någon med en jättetöntig frisyr och som dansar så där med gitarren som jag inte tål. Och så är det tre tjejer som står och är snygga i en bil.
Jag hade kanske köpt den här obehagliga flirten med den lätt obehagliga country/rockabilly-kulturen, om det hade varit bra  musikaliskt, men det är det inte.
Poäng: 3

 

Manda - Glow
I den här låten sjunger Manda om någon som bara letar fel på sig själv och därför inte vågar lysa. "Don't you know that you're beautiful in your own way. You're original head to heel" "You are who you are, and who you are is good enough"

Bakom Manda står det tre väldigt långa personer i långklänningar och spelar fiol. Det blir ett halvmagiskt uttryck.
Poäng: 6.


 

Panetoz - Efter solsken
Låt på svenska! Yippie!
Åh vad roliga och energifyllda de är! "Se mig när jag springer" så springer de på ett lustigt sätt i sina kostymer över scenen.
"Efter solsken kommer värsta regnet, det är inget hinder, jag bara glider genom stormen".
Jag tycker att det är en stärkande och upplyftande låt.

Poäng: 7.


Pink Pistols - I am somebody

Ja ni... det är väl disco.
Poäng: 5



Sanna Nielsen - Undo

Scenbelysningen illustrerar regn, som brukligt är när det är sorgligt. När låten kommer till en vändpunkt så öppnas de vattenstrålar som tidigare stod som en bur kring Sanna, upp.
Jag gillar också de kristaller som liknar vattendroppar
och Sanna verkar ha kommit vidare sedan Empty Room. Jag har tidigare i min blogg skrivit om den och funderat kring detta att sjunga så deppigt om att bli lämnad.

Kämpa på, Sanna!

Poäng: 7.

 

Little Great Things - Set Yourself Free

Låten handlar om skadliga relationer och behovet av att lämna dem. Jag är typ sämst på musikgenrer, men jag tänker skatepunk? Punkrock?

Jag är typ lite glad att "verbal abuse" nämns som ett abuse, att en liksom inte måste bli blåslagen för att få förtjäna bättre. Så typ två extra poäng för bra text.
Poäng: 7




Martin Stenmarck - När änglarna går hem

Svenska!
Framträdandet börjar med att mikrofonstativet står ensamt, och så går Martin sakta fram.
"När änglarna går hem, och humlen ändrar färg, så möts vi av en stad som vaknar upp på nytt"
Så skönt med någon som är riktigt bra på att sjunga! Melodin är inte världens roligaste
Poäng: 8


PS: Så här i efterhand vill jag höja Panteoz' betyg pga typ min favoritlåt nu (från årets Melodifestival).

Inga kommentarer: