Pages

10 augusti, 2014

Samvetet är en illusion

I Pappan och havet hittar Mumintrollet en glänta som hen vill ha som gömställe, men där bor det myror (jag tror att de kallas pissimyror? Minns ej och har ej boken här) så det är inte så najs att ligga på mage och filosofera där.
Mumintrollet funderar över lösningar som att prata med myrorna eller sätta upp ett anslag som ber dem att flytta, men går till slut till Lilla My och ber om hjälp.
Lilla My dödar dem med gift (petroleum? Jag måste serri kolla boken) och Mumintrollet är nöjd tills hen upptäcker alla myrliken och bah "My! Jag ville inte att du skulle döda dem, bara flytta på dem!"
men Lilla My svarar "Du visste mycket väl vad för metoder jag skulle använda mig av, du ville bara inte veta om det så att du själv kunde gå med rent samvete".

Jag tänker på det här och att det är applicerbart på många aspekter av vårt samhälle idag.

Mikusagi.

1 kommentar:

PGW sa...

Pappan och havet är fantastisk. Att Mårran kunde dansa ...

Alla som tror att Muminböckerna är barnböcker borde läsa den, då förstår man att de definitivt inte är barnböcker!