Pages

30 september, 2014

Magar och vego

Malou (efter tio) "blir vegan" och gör TV av det. I skrivande stund har Malou ätit en helvegetabilisk kost i två dagar och rapporterar att det blev bubbligt i magen av detta. Två personer var i studion för att prata om sin veganism, och fick frågan om det är vanligt att bli pruttig av en vegetabilisk kost. De kunde inte svara eftersom det var alldeles för många år sedan de gick över till vegokost för att de ska komma ihåg.

Jag är bara 26 år och gick över till en helt vegetabilisk kost någon gång efter 20-årsåldern (jag har inget datum), så jag minns lite bättre, och det har inte hänt något med min mage som jag har märkt.

Märkligt egentligen!

Jag har haft problem med min mage sedan mellanstadiet, och jag har det fortfarande. Den är känslig för allt! Så den borde ju också reagera på en helvegetabilisk kost om andras gör det.

Kanske beror det på att jag gick över gradvis, i början bytte jag ut några kötträtter till lakto-ovo-vegetariska motsvarigheter, sedan gjorde jag så med alla rätter. Då var ju alla böner och linser processade och formade till korvar och biffar, så min mage behövde inte jobba så mycket med dem. Sedan försökte jag lära mig att äta bönor så det fasades också in lite långsamt.

Magen blir väl alltid lite chockad av att ändra kost, oavsett till vad. Så oroa er inte :) 

Mikusagi.

Inga kommentarer: