Pages

25 september, 2014

Sjöhästar och snorkar

Jag har en teckning på gång och funderar på hur jag ska rita en sjöhäst.
Teckningen föreställer Mumintrollet som står och beundrar en bild av en sjöhäst, en scen från boken Pappan och havet.

Efter att ha studerat Tove Janssons bilder inser jag att form och färg på varelser ändras, det finns inte ett rätt sätt att rita dem på. Några av de första mumintrollen målades svarta med röda ögon - bara en sån sak! Näsorna har gått från avlånga till runda.

Jag visste inte hur jag skulle föreställa mig sjöhästen först, eftersom jag inte förstod om det var en sådan sjöhäst som finns i vår värld eller en helt vanlig häst som bor i vattnet, eller kanske bara vid vattnet men Mumintrollet trodde att den bodde i. Senare i berättelsen fick jag veta att det var en häst som bodde i vattnet, en häst med ben och hästskor. Och Tove Janssons teckningar av dem är rätt förskräckliga fastän Mumintrollet beskriver hästarna som vackra.

Vad ska jag härma i de teckningarna och vad ska jag ändra? Jag funderar på vad jag vet att Mumintrollet tycker är vackert - runda näsor, små, spetsiga öron. Galjonfigurens ögon.
Jag vet inte, vi får se vad det blir av. Kanske gör jag en mer mumin-lik mule.

Anyway - vet ni vad för få (inga?) människor utnyttjar? Snorkarnas färgbytningsförmåga! Snorkar byter färg beroende på humör, men det står ingenstans att alla har samma färgschema så det enda vi vet är vilka färger Snorkfröken har vid vilka humör. Det står inte heller att det alltid är bara en färg. Här finns det en stor möjlighet att rita snorkar i alla möjliga färger - och mönster! Alla borde göra vackra oljemålningar nu!

Mikusagi.

Läs även andra bloggares tankar om , , , , , , , , .

Inga kommentarer: