Pages

10 augusti, 2015

...

Jag tror att om jag var född i en annan tid, på en annan plats, så skulle jag ha en annan könsidentitet. Jag är övertygad om att könsidentitet är något som skapas delvis av vår omgivning och våra omständigheter, delvis är ett vall vi gör och delvis kommer ur sådant människor inte kan påverka.

Det är lätt att tro att vi kommer närmare sanningen när vi hittar på nya begrepp, jag brukar ofta tänka "om den personen levde idag så skulle den nog identifiera sig som transkille och inte som butch" eller "om den här personen var 40 år yngre så skulle den hitta in i en HBTQ-rörelse som erbjöd den en annan könsidentitet, och den skulle ta det". Det betyder inte att det är mer sant, att butchen egentligen var trans. Olika begrepp fyller olika funktioner i olika tider.

Över till pronomen (jag har ingen snygg övergång, jag vill bara inte skriva två blogginlägg).

Min åsikt är att cispersoner ska få välja vilket pronomen de vill, inom rimlighetens gränser. Ett argument är förstås att de som är rädda för att inte vara "tillräckligt trans" ska ha rätt (och lätt) att välja ett pronomen som inte skaver. Ett annat kan vara att det kan fungera som ett första steg för påstådda cispersoner att upptäcka sina transidentiteter. Mest tycker jag att alla människor ska ha rätt till ett pronomen de är bekväma med, oavsett identitet.

Det finns nog en rädsla att cispersoner ska välja pronomen för att göra transpersoner till åtlöje, men skulle någon verkligen orka gå all-in och hävda detta pronomen hela tiden i sin vardag? Så najs är det inte att ha ett pronomen som inte folk förväntar sig att en har. Det skaver i interaktion med andra och en förlorar en del anseende, skulle någon som vill retas riskera så mycket?

Mikusagi

Inga kommentarer: