Pages

15 oktober, 2016

Tack Spice Girls

Jag skrev det här i nättidskriften Ballers för tre år sen. Nu finns tidningen inte kvar på internet, och Spice Girls fyller 20 så jag lägger texten här istället.

Girl Power”, den första engelska fras som har betytt något för mig. Jag gick i lågstadiet och lyssnade på min första popgrupp, Spice Girls. De dundrade in i mitt liv, våra liv, och skrattade högre än en får, skrek fastän de var vuxna och tog helt enkelt en hel massa plats. Jag tror att alla mina kompisar fick en enorm energikick av dem, att det var det som gjorde att vi tyckte så mycket om dem.

Ögonblicket när mamma berättade för mig att ”girl power” betyder ”tjejkraft” var magiskt. Tänk att orden ”tjej” och ”kraft” går att kombinera! Att tjejer besitter en kraft! Det var revolutionerande för mig. Vi kanske inte kallade det platta brännbollsträet för ”tjejträet”, men i övrigt så var omvärlden noga med att påpeka att tjejer var sämre än killar. Vi var sämst på allt! Vi var svaga, långsamma, inte lika klipska eller allmänbildade. Killarna var modiga, smarta, framåt och hade rätt till allt utrymme och världens odelade uppmärksamhet.

Följande år ägnade jag och mina tjejkompisar oss åt att läsa intervjuer med medlemmarna, mima till musiken och hitta på danser. Våra väggar var belamrade med deras ansikten, vi levde och andades Spice Girls. Som nioåringar lärde vi oss att se varandras olikheter som tillgångar. Vi skulle gestalta fem väldigt olika karaktärer och till det behövdes fem personer som inte hade överdrivet mycket gemensamt. Vi hade förstås olika uppfattningar om hur uppträdandet borde genomföras och vad Spice Girls’ essens egentligen är, men vi lärde oss att komma överens och skapa något gemensamt utan någon vuxens inblandning. Vi hittade styrkor hos varandra och framför allt hittade vi systerskapet.

Jag vill tacka Spice Girls för att de öppnade mina ögon, fick mig att se tjejers styrka och därmed det absurda i hur omgivningen var mot oss. De fick mig att upptäcka patriarkatet, och gav mig verktyg för att kämpa mot det. Jag vill tacka dem för att de hjälpte mig att bli feminist.

Mikusagi.


Läs även andra bloggares tankar om .

Inga kommentarer: