Pages

29 juli, 2017

Det surrar runt i luften

Härom dagen vaknade jag av att en fluga surrade i mitt rum. Trodde jag. Då löste jag problemet genom att byta sovrum men när jag sen kom tillbaka en bättre tid för vakenhet så såg jag att flugan egentligen var en geting. Det är konstigt det där, förut var jag mycket bättre på att höra skillnad mellan flugor och getingar, eftersom jag var getingrädd. Och jag var alltid först i sällskapet med att höra getingen, och se den. Jag var expert på deras utseende, läte och flygmönster, så därför skulle jag aldrig bli lurad av något annat randigt.

I min värld är en expert på det en är rädd för. Kanske ungefär som "keep your enemies  closer". Men liksom, jag kan inte akta mig för något om jag inte kan lokalisera det eller vet hur jag aktar mig för den. Och dessutom blir det att när motivet för min rädsla är med någonstans, t.ex. på TV, så kommer jag ihåg nästan allting av det. Jag tycker att det är märkligt  när folk inte kan särskilt mycket om det de är rädda för, vissa kan inte särskilja djurarter de är rädda för, från andra, liknande djurarter.

Poppelglasvinge, en fjäril.
Humlebagge, en skalbagge.
En art ur familjen blomflugor.

Klicka på bilderna för att komma till deras ursprung. Och sen kan ni titta på mina insektsbilder.

Mikusagi.

Inga kommentarer: